dimecres, 25 d’abril del 2012

El bon comunicador

Treball del Bon Comunicador

UN BON COMUNICADOR
Comunicació oral, escrita i digital.
Anna Maria Gasch Gonell




Cal remarcar que no és el mateix (en absolut) parlar que comunicar-se. Tothom sap parlar; però moltes persones (i de vegades les que més parlen) no tenen ni idea de com comunicar-se.
JOANA RUBIO I FRANCESC PUIGPELAT


INTRODUCCIÓ
QUÈ ÉS UN BON COMUNICADOR? Aquesta va ser la primera pregunta que ens va fer el professor Vila quan vam arribar el primer dia a classe de comunicació oral escrita i digital. Els alumnes ens vam quedar pensatius, metre intentàvem esbrinar quina seria la resposta que hauríem de proporcionar a aquesta qüestió breu, tot i que, al mateix temps, complexa. De poc a poc, vam anar endinsant-nos en l’entrellat de la qüestió i se’ns va fer palès que la competència comunicativa és una experiència social que, per tenir èxit, requereix que la intenció amb què el parlant emet el seu missatge sigui correctament interpretada pel seu interlocutor, el que exigeix que el comunicador tingui clar el que diu, allò que volem transmetre i l’efecte que vol que es produeixi en el seu interlocutor.
El professor Vila, seguint una pedagogia activa, ens va convertir en protagonistes dels nostres propis aprenentatges: més que actuar com un simple transmissor de continguts, ens va incitar a aprendre a aprendre. A partir de la diferenciació entre la competència discursiva, l’habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos i interpretar i produir textos cohesionats i coherents, i la competència estratègica, l’habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació verbal i comunicació no verbal per a millorar l'efectivitat de la comunicació, va fer que ens adonarem de la importància d’aquesta última per tal de compensar les deficiències provocades per les limitacions i les insuficiències pròpies i aconseguir una comunicació efectiva que ens serà imprescindible per al futur exercici de la nostra professió.
En el que segueix, intentaré donar compte de la resposta a la que he arribat de la qüestió plantejada pel professor Vila. Per tal de fer-ho, en basaré en allò que he après a partir dels debats plantejats en les seues classes i en el que he tret de la lectura del textos que el professor ens hi va proporcionar i del llibre Com parlar bé en públic,  de Joana Rubio i Francesc Puigpelat. Afegiré, a més, unes reflexions tretes d’un article de Pablo Linde publicat enguany al diari El País sobre la comunicació digital i d’una pàgina web coordinada per Mario Tascón sobre el mateix tema. Em centraré, fonamentalment, en allò que es requereix per tal de ser un bon comunicador oral i digital.

DESENVOLUPAMENT
Per a iniciar-se en l’art de la comunicació, hem de tenir en compte que la competència lingüística, més la competència pragmàtica, dóna com a resultat una competència comunicativa perfecta. Així, un bon comunicador oral és una persona que sap fer una síntesi breu d’allò més important del tema que vol tractar, elabora arguments i justifica les seues opinions, coneix les tècniques bàsiques de la persuasió, no fa digressions innecessàries, parla amb precisió, transmet una imatge de sinceritat, utilitza un llenguatge intel·ligible per al públic al que es dirigeix, empatitza amb els seus interlocutors i posa passió en el que diu.
            Ser un bon comunicador no és una habilitat innata, tot i que hi ha persones que tenen predisposicions naturals que fan que l’aprenentatge d’aquesta tècnica les resulti més fàcil. La primera dificultat que ha de superar l’aprenent serà el control dels seus nervis, la por a parlar en públic, per al que hi ha diversos trucs que es poden aprendre, tot i que el millor “truc”, la millor garantia, és tenir una presentació ben preparada i ben estructurada, un objectiu molt ben definit del que vol transmetre, estructurat mitjançant un fil conductor lògic i coherent que articuli les idees i els arguments que vol exposar.
Per a qualsevol persona, el coneixement de la llengua constitueix el pilar bàsic per a desenvolupar-se com a bon comunicador. Però no hem d’oblidar que l’objectiu no és l’aprenentatge de la gramàtica, sinó que l’individu pugui comunicar-se adequadament en la seva llengua, aprengui a parlar i a escoltar, a produir textos escrits correctament i a efectuar-ne una lectura comprensiva. Aquestes són les quatre habilitats lingüístiques que s’han de dominar en qualsevol llengua, tot i la importància que té cada habilitat lingüística varia d’un individu a altre, segons hagi d’utilitzar un canal oral o escrit o hagi de tenir un paper receptiu o productiu, tot i que el bon comunicador ha de dominar-les totes.
Ara bé, com a futures mestres, per a exercir la nostra professió ens resultarà imprescindible parlar bé en públic perquè els nostres alumnes i les seues famílies ens puguin entendre. Com a bones professionals que volem ser, no hem d’oblidar mai la importància d’aquesta qüestió i hem de fer tot el possible per a millorar les nostres capacitats comunicatives orals i per corregir les nostres mancances. Per aquesta raó, em centraré, a continuació, en la comunicació oral.
El bon comunicador oral[1]
            Un bon comunicador no llegeix el seu discurs, perquè això fa que el públic se’n distanciï, sinó que porta un guió a partir del qual elabora el seu discurs amb naturalitat, adaptant-lo a les reaccions que observi en els seus interlocutors, com si es trobés amb un grup d’amics, però evita l’excés de familiaritat. Per tal que el seu discurs resulti natural i transmetre la imatge de seguretat, memoritza les idees principals que vol comunicar, però no les paraules que utilitzarà, i no deixa de mirar a l’auditori per adaptar el contingut del seu missatge en funció de la resposta de l’audiència. De la mateixa manera, una bona mestra no llegeix el llibre de text, sinó que es prepara amb antelació les seues classes i adapta el seu contingut a les reaccions que observi en els seus alumnes.
            El bon orador, a més, controla l’entonació, la respiració i els silencis; a més, parla amb un bon volum de veu per facilitar la comprensió del públic, i modifica el volum d’acord amb l’èmfasi que vulgui donar a les seues paraules, paraules que hauran d’estar vocalitzades i articulades correctament. L’orador ha de mantenir una actitud adequada al context on es realitza l’exposició, formula les seues frases amb una entonació adient a allò que vol comunicar, evita la monotonia en el to, utilitza frases breu, remarca les paraules o les frases més importants i fa pauses per controlar la respiració, anunciar el missatge principal, separar les parts del discurs i recuperar l’atenció. Això és especialment important per mantenir l’atenció en les classes i perquè els alumnes s’adonin del que és més important d’allò que la mestra els vol transmetre.
            El bon comunicador s’expressa amb claredat, precisió i brevetat; busca, per damunt de tot, la simplicitat i la immediatesa, per al que fa servir un ordre gramatical lògic, presenta les dades amb precisió i concreció, fa servir exemples i comparacions i utilitza l’humor per trencar barreres amb l’auditori i fer-lo més receptiu a les seues idees. El bon comunicador no abusa de les figures retòriques, encara que no menysté el seu ús.
            Òbviament, si una persona aspira a comunicar bé les seves idees, ha de dominar la llengua amb què s’expressa i ha d’utilitzar un llenguatge impecable amb un lèxic variat, el que no exclou l’ús de dialectalismes (però sí de castellanismes), sempre i quan aquests resulten accessibles al seu públic. Açò és especialment important en l’exercici de la nostra futura professió, perquè ens haurem d’adaptar al llenguatge que resulti més accessible als nostres alumnes. El bon comunicador no només presta atenció al llenguatge oral, sinó que també domina el llenguatge corporal: la mirada, el moviment de les mans, la postura, la distància interpersonal, la seva aparença i la manera de vestir. Amb els gestos, l’orador presenta allò que vol dir amb les paraules, subratlla, explica i transmet missatges a l’auditori, tot i que sempre s’ha d’evitar l’exageració.
El bon comunicador pot fer servir mitjans audiovisuals per acompanyar la seua presentació, però aquests només poden ser un suport, perquè l’essència del discurs s’ha de trobar en l’orador i el seu guió, que haurà d’estar estructurat en tres parts clarament diferenciades: una introducció que desperti l’atenció del públic i presenti el contingut de l’exposició, un desenvolupament on es presentin les dades i els arguments i una conclusió que recapituli l’exposició i remarqui les idees principals que s’hi han desenvolupat. Les noves tecnologies proporcionen un ajut inestimable en les aules, però mai no poden suplir el paper del professor.
Aquestes reflexions em condueixen a l’altre apartat sobre el que vull fer esment, el de la comunicació digital, que ha esdevingut d’importància cabdal al món contemporani.
El bon comunicador digital[2]
Les xarxes socials han convertit l'expressió escrita i l’ús correcte de l'idioma en la primera carta de presentació d'una persona; la bona ortografia, en passar de l'àmbit privat al públic, ha esdevingut un tret de prestigi social i de credibilitat. Ara bé, seria ingenu pensar que la bona escriptura és la norma en Internet. No fa falta més que navegar durant uns minuts per a trobar veritables agressions a l'idioma. Però si algú té la intenció de comunicar adequadament el seu missatge, farà bé de preparar els seus texts amb molta cura. A tall d’exemple, es podria citar un estudi realitzat per l'empresari d'Internet Charles Ducombe que va descobrir que, amb una ortografia dolenta, les vendes d’una pàgina web podien arribar a caure fins a un 50%.
Malgrat el que acabi d’exposar, hi ha qui pensa que Internet acaba amb la bona ortografia, però aquesta creença no és correcta, el que ocorre és que ara es veu més a qui abans escrivia malament. De la mateixa manera que ningú no parla igual en un sopar amb amics, amb la seva parella o en un ambient informal que en un article per a un periòdic, en la xarxa també hi ha diferents contexts que s’han de tenir en compte a l’hora de redactar un missatge. No és el mateix escriure en Facebook per als amics, que en un correu electrònic que va dirigit a una persona en concret, que en Twitter, que està a la llum de tothom. El bon comunicador s’ha d’adaptar als diferents contexts.
El que acabi d’exposar ve corroborat per diferents experts. Álvaro Peláez, de la Fundació de l'Espanyol Urgent (Fundéu),  opina que escriure malament entre els xavals és part del joc d'inclusió, és cosa d'adolescents que estan per Tuenti i Facebook. Ricardo Galli, cofundador de Menéame, un agregador de notícies, considera que si estàs en un grup obert en el qual preval la correcció, tendiràs a escriure correctament; però si el grup és tancat i el costum és escriure malament, el normal és fer el mateix; raó per la qual conclou que si hi ha un problema no és de la xarxa, sinó de l'educació. Darío Villanueva, secretari de la Real Acadèmia Espanyola (RAU), és contundent al respecte: “Si hi ha un problema no és de la Xarxa, sinó de l'educació. Qui ha d'ensenyar ortografia no és Google, és l'escola”. Per a Ariel Torres, editor del diari La Nación, la falta d'ortografia és ignorància; en canvi, el text expeditiu, abreujat i condensat dels xats, els SMS i Twitter és l'escriptura aplicada exactament com cal.
Com ja he indicat abans, l’expressivitat corporal és un requisit indispensable per a l’èxit de la comunicació oral, expressivitat que, en principi, no està present en el llenguatge escrit, tot i que els usuaris de la xarxa han trobat formes enginyoses de suplir-la. Mario Tascón, autor del llibre Twittergrafía, destaca els nous mètodes que qualsevol usuari té a l'abast del seu teclat per poder afegir expressivitat, que van des dels emoticons que ja són universals, com ara el somriure expressat amb dos punts i el tancament del parèntesi, :), a un cor, “que tothom entén”, o a altres més barrocs. Ara bé, és clar que aquests recursos només tenen sentit en un àmbit de comunicació informal.
Mario Tascón és també director d’un projecte d’elaboració d’un manual d'estil per als nous mitjans de comunicació, que es troba en fase de preparació i pretén millorar el llenguatge en la xarxa. Tot seguit, indicaré alguns dels que m’han semblat més importants. En primer lloc, per comunicar bé, en la mesura del possible, els texts han de ser breus, perquè el temps dels altres és sagrat. A més, no hem d’oblidar que l'idioma és molt ric i que hi ha moltíssimes paraules; per tant, cal buscar les millors, les que tenen més precisió, el que, a més, ajuda a la brevetat. En segon lloc, cal saber canviar de canal: no és el mateix un correu electrònic, que Twitter que un Wiki, on escriu molta gent. Finalment, cal tenir en compte que l'escriptura és pública, que la xarxa s'ha convertit en un diàleg, raó per la qual és del tot recomanable ser cortès. Aquest punt el trobi especialment important i ha donat lloc al que és coneix com a “netiqueta” (el que, en català, seria “xarxaetiqueta”). En definitiva, les regles bàsiques que cal recordar són que el que hi ha a l'altre costat del monitor són persones que tenen sentiments igual que nosaltres, a les que s’ha de tractar tal com ens agrada que ens tractin a nosaltres i amb les que hem de comunicar-nos amb la major claredat i el major respecte possibles.


CONCLUSIONS
Comptat i debatut, per sintetitzar la meua exposició remarcaria que els bons comunicadors es fan amb l’esforç i la pràctica[3]. El bon comunicador ha de ser convincent, segur, precís, documentat, intel·ligible i natural. Sap valorar el que és important per al públic i ho destaca en la seua exposició, interpreta adequadament les reaccions de l’auditori i modifica el seu discurs d’acord amb açò i dóna un to positiu a qualsevol contacte humà. Fa sentir a l’interlocutor que és important i que el valora, sap seduir-lo i adaptar-s’hi, i estableix una àrea comuna que faciliti l’enteniment. Per últim, el comunicador hàbil fa que el públic arribi per ell mateix a la conclusió que vol transmetre.








WEBGRAFIA
Rubio, J. i Puigpelat, F. (2010): Com parlar bé en públic. Barcelona. Editorial la Butxaca.
Iñaki Gabilondo, Luis del Olmo, Gemma Nierga (periodistes de ràdio i televisió)
Mónica Oltra (diputada de compromís). Diversos articles d’opinió.
Cassany, D. (2002):  Ensenyar llengua. Barcelona. Editorial Graó.
Torralba, F. (2006): L’art de saber escoltat. Barcelona. Editorial Pagès
Tuson, J. (1984): Lingüística. Barcelona. Editorial Barcanova
Linde, P. (2012): “La ortografía puntúa en Internet”. El País, 02-01-2012









[1] Aquesta secció sintetitza les idees principals del llibre de Joana Rubio i Francesc Puigpelat que figura a les referències, intercalades amb reflexions pròpies fetes a partir de reflexions tretes de les classes del professor Vila.
[2] Mentre em trobava capficada en l’elaboració d’aquest treball, va donar la casualitat que el diari El País va publicar un article (Pablo Linde (2012): “La ortografía puntúa en Internet”. El País, 02-01-2012) que em va venir molt bé per elaborar aquesta secció. El que segueix està tret, en bona mesura, de l’article mencionat i d’una pàgina web (http://www.manualdeestilo.com/) que figurava mencionada en l’article esmentat. Les referències que faig a altres autors estan tretes de citacions que figuraven en l’article.
[3] Resulta especialment recomanable per capir la importància d’aquest extrem el visionat d’una pel·lícula anomenada “El discurs del Rei”, de Tom Hopper,  on ens parla de les dificultats del príncep Albert per superar la seva tartamudesa en esdevenir rei per tal de convertir-se en un líder fort i segur del seu poble en esclatar la segona guerra mundial, el que aconseguí amb l’ajut imprescindible de la teràpia del logopeda Lionel Logue.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada